Az újabb fejlesztésű (általában a 2000-es évek elejétől forgalomba került, prémium márkák esetében még korábbi) autókban sok elektronikus egység van (BSI, motorvezérlő egység, ABS, ESR, ESP, komfort elektronikák, audio és kényelmi rendszerek vezérlőegységei stb...) amik CAN / LIN hálózatba szervezve működnek.
Ezek megfelelő működtetése és védelme, a vontatmány irányjelző visszajelző funkció biztosítása valamint a kifejezetten a gépkocsi lámpák áramellátására méretezett vékony keresztmetszetű vezetékek túlterhelésének - és ezáltal túlmelegedésének megakadályozása miatt - csak az erre a célra készített elektronikus egységekkel csatlakoztathatók szakszerűen utánfutók, lakókocsik vagy kerékpárszállítók az autó elektromos hálózatához.
A legújabb, LED-es hátsólámpájú járművek lámpavezérlő egységeinek áramkorlátozó funkciója meggátolja többlet fogyasztók működtetését. Ilyenkor az autó lámpaműködtetését is letilthatja.
Az üzemeltetés során esetlegesen bekövetkező
túlterhelés pl. szabálytalanul egy vezetékre kötött bal és jobb oldali helyzetjelzőjű utánfutó csatlakoztatása vagy a 21/5W-os izzó fordított behelyezése ill. az előírtnál nagyobb teljesítményű izzók használata
zárlat pl. szakszerűtlen szerelés, esetleg tolatáskor vagy a követő jármű belecsúszásából eredő utánfutó hátsólámpa törés
okozta meghibásodástól is védeni kell ezeket az autókat.
Az irányjelző visszajelző ( utánfutó visszajelző ) feladat teljeskörű, - izzós és LED-lámpás vontatmányokat egyaránt kezelő - megvalósítása elektronikus vezérlőegységgel oldható meg , ugyanis :
- a hagyományos visszajelzők nem jelzik vissza a LED lámpás utánfutók irányjelzőjének működését !
- az autó irányjelző áramkörébe épített ún. kétáramkörös ( dupla áramkörös ) visszajelzők az autók többségének saját irányjelző visszajelző működését is megzavarja, mivel az vontatáskor a jármű első irányjelzőjének meghibásodását nem érzékeli (pl. Citroen Berlingo 1996-2008, Peugeot 206, Partner stb.) így alkalmazásuk balesetveszélyes.
Ezért a régebben alkalmazott módszer, az autó lámpahálózatára közvetlenül csatlakoztatott utánfutó bekötés már nem alkalmazható !
A GTC7 elektroszett elvi bekötési vázlata :
A GTC7 univerzális vonóhorog elektroszettet utánfutók és kerékpárszállítók közlekedési lámpáinak működtetésére fejlesztettük ki. Üzembiztosan működik izzós és LED lámpás járművek valamint izzós és LED lámpás vontatmányok esetén is.
A szett egy programozott mikrokontrolleres modulból, a hozzátartozó kábelkötegekből, 7 dugaszolóaljzatból és beszereléshez szükséges tartozékokból áll.
Alkalmas a 12V-os negatív testelésű, pozitív kapcsolású gépjárművek vontatmányainak elektromos csatlakoztatására ahol a gépjármű hátsó lámpáit működtető vezetékekre az elektronikus modul érzékelő áramköreinek rákötése megoldható.
A mikroprocesszoros jelfeldolgozás áramfelvételeáramkörönként μA nagyságrendű és a kommunikációs adatátviteli rendszerhez nem kapcsolódik így az autó vezérlőegységeiben hibát nem okoz !!
A rendszer nyugalmi áramfelvétele 0,7 mA a jármű akkumulátorának idő előtti lemerülését nem veszélyezteti.
Mindegyik működtetett áramkör külön-külön elektronikusan is védve van, túlterhelés esetén automatikusan leváltja a hibásat, amit a probléma kiküszöbölése utáni bekapcsoláskor kapcsol vissza.
Beépíthető CAN bus-os, multiplexes, check-controlos, pulzáló feszültségű jármű villamos hálózatokba is.
Az irányjelző működését és meghibásodását a szigorú magyar szabályozásnak megfelelően jelzi vissza.
A vontatmány vagy kerékpárszállító csatlakoztatását követően az autó hátsó helyzetjelzőinek bekapcsolásakor a trailer lámpáinak felvillantásával automatikus tesztet végez amit a jármű vezetője ha egyedül van is le tud ellenőrízni. A felügyeletet a széthúzásig folyamatosan fenntartja.
Újdonság !
A ver.*.*.V verziójelű modulok a hibajelzéseket (bármelyik áramkör hiányát vagy túlterhelését ) keletkezésükkor szövegbemondással egyértelműsítik, amit a dugvilla kihúzásakor megismételnek.
Szerelési munka a tápvezetékek kiépítésén kívül csak a gépkocsi hátsó részénél történik.
Az E-szett beszerelési munkáit a hátsó lámpák leszerelése és a vezetékköteg csatlakozóinak széthúzása nélkül ( egy kis fogyasztású lehetőleg LED-es próbalámpával vagy multiméterrel ) - nagy körültekintéssel - a bekötéséhez szükséges vezetékek kikeresésével és megjelölésével kell kezdeni.
A kábelkötegeket az alábbi bekötési rajzok szerint a rádiókód és egyéb tárolt értékek feljegyzése után - áramtalanított állapotban - színhelyesen forrasztással csatlakoztassa a gépkocsi villamos hálózatához és a dugaljhoz !
A gyújtáskapcsoló előtti (+30) állandó feszültséget -akkumulátortól vagy biztosítéktáblától- min. 1,5 mm2keresztmetszetű vezetékek kiépítésével kell biztosítani a feszültségesés elkerülése végett, melyet a rácsatlakozás helyén 15A-es biztosítékokkal kell biztosítani.
A tápvezetéket az állandó 12V-os (+30) helyre kell csatlakoztatni.
Az irányjelző lámpák jelvezetékeinek bekötése :
az autó hátsó irányjelző vezetékeinek elvágása után a bekötési rajz szerint csatlakoztassa a jelvezetékeket, ügyelve arra hogy a kis lámpa ikonnal jelölt vezeték az autó lámpájához menő vezetékre csatlakozzon (bal oldalon a lila, jobb oldalon a narancssárga).
Azoknál az autóknál amelyeknél a hátsó irányjelző izzó kivételekor vagy a vezeték elvágása után a működtető feszültség is megszűnik de az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor visszatér ( pl.VW Passat 2005-, Seat Toledo 2004- stb. ) az alábbi bekötési módok választhatók :
- a 10 cm-es kötegben levő első irányjelzőkhöz menő zöld ill. sárga "sync" vezetékek bekötésével az első irányjelző üteméhez szinkronizálható a vontatmány irányjelzője, vagy
- az opcionálisan rendelhető piros/zöld LED-es kábelt kell csatlakoztatni. Ilyenkor nem kell elvágni az irányjelző vezetékét és a lila ill. narancssárga vezetéket sem kell bekötni.
Azoknál az autóknál amelyeknél a hátsó irányjelző izzó kivételekor vagy a vezeték elvágása után a működtető feszültség is megszűnik és az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor sem tér vissza
vagy
a vonóhorog modul beszerelése után a műszercsoprtban levő irányjelző visszajelző kontroll izzó a - lekapcsolt/kiégett utánfutó irányjelző működtetésekor - nem vált sűrűre
- az opcionálisan rendelhető piros/zöld LED-es kábelt kell csatlakoztatni. Ilyenkor nem kell elvágni az irányjelző vezetékét és a lila ill. narancssárga vezetéket sem kell bekötni.
A helyzetjelző lámpák jelvezetékeinek bekötése :
a helyzetjelző lámpa jelvezetékeit (barna ill. fekete) az autó hátsó lámpák helyzetjelző vezetékeire kell forrasztani.
Sok autó hátsó lámpaegységében több izzó is láthat el helyzetjelző funkciót, ilyenkor :
- ha van az autónak parklámpa funkciója (kivett gyújtáskulcs mellett irányjelzőt bekapcsolva, más autókon külön lámpakapcsolóval működtetve az autón csak az egyik oldali helyzetjelzők világítanak), akkor arra. Így biztosítható hogy a vontatmányon is csak az egyik oldali helyzetjelzők világítsanak.
- ha van a lámpaegységben csak helyzetjelzőként működő izzó és olyan is amelyik fék- vagy ködlámpaként is funkcionál, akkor elsősorban a tisztán helyzetjelzőként működöre célszerű csatlakozni.
- ha csak olyan izzó(k) található(k) a lámpában amelyek helyzetjelző/fék vagy helyzetjelző/ködlámpa funkciójúak akkor bármelyikre csatlakoztatható az alábbi bekötés figyelembevételével.
A féklámpa jelvezetékének bekötése :
a féklámpa piros színű jelvezetékét a gépkocsi hátsólámpára menő vezetékére kell kötni. Amennyiben csak a helyzetjelzővel közös vezeték van, a helyzetjelzők bekötésénél leírtak szerint mindkét jelvezetéket arra kell forrasztani.
A ködlámpa jelvezetékeinek bekötése :
a ködlámpa felszerelése vontatmányokon nem kötelező de ha van működnie kell. Sok felszerelő helyen félretájékoztatják a megrendelőt és nem kötik be. Ragaszkodjon a bekötéshez mert lehet hogy az éppen vontatni kívánt lakókocsin nincs ködlámpa de a későbbiekben szüksége lenne rá és a pótlólagos szerelés többlet költséggel jár !
- az E-szett a pozitiv kapcsolású autó ködlámpák esetén alkalmas a vontatmány ködlámpájának működtetésére.
- a ködlámpa bekötése hasonló az irányjelzőéhez, az autó hátsó ködlámpa vezetékének elvágása után a bekötési rajz szerint csatlakoztassa a jelvezetékeket, ügyelve arra hogy a kis lámpa ikonnal jelölt (szürke) vezeték az autó lámpájához menő vezetékre csatlakozzon .
- ha csak egy ködlámpa van az autón vagy kettő van de azok közös vezetékre vannak kötve ( a vezeték elvágásával mindkettő működése megszűnik ) akkor a modul két "1"-el jelölt ködlámpa jelvezetékét kell bekötni.
- ha két külön áramkörről működtetett ködlámpa van az autón akkor elvágásuk után egyiket az "1"-es, a másikat a "2"-es jelű vezetékpárral kell bekötni.
A tolatólámpa jelvezetékének bekötése :
a tolatólámpa felszerelésével és működésével kapcsolatos előírások azonosak a ködlámpáéval, ragaszkodjon a bekötéséhez.
a tolatólámpa rózsaszínű jelvezetékét a gépkocsi hátsólámpára menő vezetékére kell kötni.
A tolatóradar leválasztás jelvezetékeinek bekötése :
a tolatóradar működésének vontatás alatti leválasztása a csak hátsó szenzorokkal szerelt járművek esetén javasolt, mert amelyeknél elöl is vannak érzékelők ott egy járdával párhuzamos "orrbehúzásos" tolatásnál a - a tolatóradar teljes leválasztása - a járművezetőt megtévesztheti ami balesethez vezethet.
A tolatóradar leválasztása a kábelköteg 2 db 10 cm-es zöld/sárga színű vezetékének kiépítésével történik.
Beköthető a tolatóradar vezérlőegység tápvezetékének vagy testvezetékének megszakításával, de a tolatást jelző hangforrás (+) ill. (-) vezetékének megszakításával is a következő elvi rajz szerint :
Befejező műveletek :
A kábelkötegek vezetékeinek szakszerű csatlakoztatása után a szemes sarut az autón előkészített test csatlakoztató csavarra rögzítse !
A kábelkötegek dugaljhoz menő érvéghüvellyel ellátott végeit a tömítögumin keresztülvezetve csavarozza a dugalj bekötési rajz szerinti csatlakozóiba.
Figyelem ! A rajzon a dugalj hátulnézetben, a csatlakozók felöl látható.
Helyezze be a 15A-es késes biztosítékot a tartóba majd pattintsa helyére a védőkupakot.
A tápfeszültség megjelenését a modul sípoló hanggal jelzi.
A vezérlőmodul betanítása az autóhoz :
A szerelés végeztével először a gépkocsi hátsó helyzetjelző lámpáit kapcsolja be (menetfény bekapcsolása nem elegendő ) álló motornál hogy az elektronikus egység mintavételezéssel meg tudja állapítani a világítás feszültségszintjét ( csökkentett ill. teljes fény ) a különböző vezetékeken.
A tanulás alapvető feltételei :
- a tápfeszültség a modulon magasabb legyen 10V-nál
- mindkét helyzetjelző jelvezetékein legyen bejövő jel
- más áramkör ne legyen működtetve
Sikertelen tanulás esetén a modul " tréler tápfeszültség alacsony ", " bal v. jobb helyzetjelző hibás" , " egyéb hiba " szövegek közül az aktuálisat bemondja.
Előírás szerinti bekötés esetén a sikeres tanulást max. 60 mp-en belül "értékek tárolva" üzenettel jelzi.
Fontos hogy a "tanulás" alatt más lámpát ne kapcsoljanak be !
Ezt a műveletet csak egyszer kell elvégezni, a modul a "megtanult" értékeket tápfeszültség megszűnése ( pl. akkumulátorcsere ) megszűnése esetén is megőrzi.
Téves tanulás vagy más autóba történő átépítés esetén a modul az alábbi módon resetelhető :
2.0 modul verzióig
Csatlakoztatott utánfutónál/teszternél vészvillogót bekapcsolni, majd az 5. és 30. felvillanás között a fékpedált ütemesen 5x lenyomni !
Sikeres törlést sípoló hang jelzi és az utánfutón megszűnik a vészvillogó működése.
2.1 modul verziótól
Csatlakoztatott utánfutónál/teszternél vészvillogót bekapcsolni, majd az 5. felvillanást követően:
- vészvillogót lekapcsolva 5 mp-en belül a bal irányjelzőt min. 3 ütemre bekapcsolni, majd
- 5 mp-en belül a jobb irányjelzőt min. 3 ütemre bekapcsolni, majd
- 5 mp-en belül a vészvillogót ismételten bekapcsolva a 3. ütem után utánfutót/tesztert lecsatlakoztatni !
Sikeres törlést dupla sípoló hang jelzi.
Utánfutó lámpa teszt :
Az utánfutó/kerékpárszállító elektromos csatlakoztatását követően az autó hátsó helyzetjelző lámpáinak felkapcsolásakor ( menetfény bekapcsolása nem elegendő ! ) a vezérlőegység érzékeli a kapcsolatot, amit egy hangjelzéssel jelez és automatikusan tesztet végez amit a vezető ha egyedül van is szemrevételezhet.
- Egyszerre felvillantja az utánfutó bal és jobb oldali irányjelzőit 10 alkalommal, majd
- a fék és helyzetjelző lámpáit valamint
- a ködlámpát és tolatólámpát ha van.
- A teszt befejezése után a köd és tolatólámpa kivételével bármelyik áramkör hiányát a konkrét hiba megjelölésével hangbemondással jelzi, egyéb esetben nincs jelzés.
- A teszt közben más lámpa bekapcsolása a teszt leállítását eredményezi.
- Amennyiben az elektromos csatlakozást követően más ( nem helyzetjelző ) áramkör működését érzékeli először a modul, a teszt elmarad.
- A teszt leállítása ill. elmaradása esetén is helyesen működnek az utánfutó lámpái.
Az elektronikus modul működési és hibajelzései vontatáskor :
Irányjelzés:
Megfelelő működés esetén a gépkocsi irányjelző kontroll lámpái normál ütemben villognak és az elektronika két hangszínű hangot ad.
- Az utánfutó irányjelzőizzójának kiégésekor a hibát " tréler bal v. jobb irányjelző hibás " szöveg bemondásával jelzi.
- Egyidejűleg az autó irányjelző kontroll lámpája sűrűbb ütemre vált és az utánfutó aktuális oldali helyzetjelző lámpáit is az irányjelző ütemében villogtatja.
Helyzetjelzők :
Helyzetjelző lámpák áramköreinek meghibásodását (bal ill. jobb oldali áramkörök hiányát, beleértve a közös szálra kötött bal és jobb oldali utánfutó vezetékezést is ) a világítás bekapcsolásakor " tréler bal v. jobb helyzetjelző hibás " szöveg bemondásával jelzi . A világítás ismételt bekapcsolásakor újra bemondja a hibát ha az még mindíg fennáll.
Féklámpa :
Az utánfutó féklámpája 40 mp-nél hosszabb működtetésnél villog !
A féklámpa áramkörének meghibásodását és izzós utánfutók esetében már egyik 21W-os izzójának kiégését is " tréler féklámpa hibás " bemondással jelzi.
Ködlámpa :
Az autó hátsó ködlámpájának bekapcsolásakor annak működését - a visszatükröződés elkerülése végett - leválasztja és az utánfutóra kapcsolja, amennyiben van a vontatmányon működő ködlámpa.
- Ha nincs az utánfutón működő ködlámpa úgy a leválasztás nem következik be.
- Ha az átkapcsolás nem lehetséges pl. az autón LED-es ködlámpa van és az nem bírja el az utánfutó ködlámpa(k) terhelését és emiatt letilt, a ködlámpa második bekapcsolásától kezdődően az autón és a vontatmányon is világítanak a ködlámpák. Ilyenkor a vontatmány ködlámpái a külön kiépített táp áramkörről működnek.
Az utánfutó ködlámpájának kiégését "tréler ködlámpa hibás" bemondással jelzi.
- Fontos !
Az autó ködlámpa bekapcsolt állapotát jelző kontroll lámpa működés alatt végig jelzi a bekapcsolt állapotot !
Ez azért lényeges mert sok olyan bekötő készlet van forgalomban ami a ködlámpa többszöri ki-be kapcsolgatásával úgy kapcsolja át a vontatmányra az autó ködlámpáját hogy a kötelezően előírt kontroll lámpa nem működik, a vezetőnek nincs visszajelzése arról hogy az utánfutó ködlámpája be van kapcsolva vagy sem, ami egyrészt szabálytalan, másrészt zavarhatja a közlekedőket.
Tolatólámpa :
Az utánfutó tolatólámpájának működésképtelenségét " tréler tolatólámpa hibás " bemondás jelzi.
Bármelyik áramkör túlterhelését annak lekapcsolásával és a (tréler "X" lámpa túlterhelt) szöveg bemondásával jelzi.
A hiba elhárítását követő bekapcsoláskor az áramkör külön beavatkozás nélkül ismét működőképes lesz.
Biztosíték :
Kiégését, tápfeszültség egyéb hiányát a helyzetjelző bekapcsolásakor " tréler feszültség nincs " szöveg bemondása jelzi.
A vontatmány/kerékpárszállító elektromos leválasztásakor az utolsó csatlakoztatás után bekövetkezett hibákat ismét felsorolja.