Cikkszám: GTC13/8

Univerzális vonóhorog elektroszett utánfutók és kerékpárszállítók lámpáinak működtetésére DIN 13 tűs dugalj bekötéssel, a magyar szabályok szerinti irányjelző visszajelző funkcióval.

 

Megfelelően működteti a vontatmány :

 

áramköreit izzós és LED-es lámpák esetén egyaránt.

 

Alkalmazása szükséges a CAN bus-os ill. check-controll-os elektromos hálózatú autóknál vonóhorog felszerelés esetén.


Az újabb fejlesztésű (általában a 2000-es évek elejétől forgalomba került, prémium márkák esetében még korábbi) autókban sok elektronikus egység van (BSI, motorvezérlő egység, ABS, ESR, ESP, komfort elektronikák, audio és kényelmi rendszerek vezérlőegységei stb...) amik CAN / LIN hálózatba szervezve működnek.



Ezek megfelelő működtetése és védelme, a vontatmány irányjelző visszajelző funkció biztosítása  valamint a kifejezetten a gépkocsi lámpák áramellátására méretezett vékony keresztmetszetű vezetékek túlterhelésének - és ezáltal túlmelegedésének megakadályozása miatt - csak az erre a célra készített elektronikus egységekkel csatlakoztathatók szakszerűen utánfutók, lakókocsik vagy kerékpárszállítók az autó elektromos hálózatához.

A legújabb, LED-es hátsólámpájú járművek lámpavezérlő egységeinek áramkorlátozó funkciója meggátolja többlet fogyasztók működtetését. Ilyenkor az autó lámpaműködtetését is letilthatja.



Az üzemeltetés során esetlegesen bekövetkező

  • túlterhelés pl. szabálytalanul egy vezetékre kötött bal és jobb oldali helyzetjelzőjű utánfutó csatlakoztatása vagy a 21/5W-os izzó fordított behelyezése ill. az előírtnál nagyobb teljesítményű izzók használata

     

  • zárlat pl. szakszerűtlen szerelés, esetleg tolatáskor vagy a követő jármű belecsúszásából eredő utánfutó hátsólámpa törés

     

okozta meghibásodástól is védeni kell ezeket az autókat.


 

Az irányjelző visszajelző ( utánfutó visszajelző ) feladat teljeskörű, - izzós és LED-lámpás vontatmányokat egyaránt kezelő - megvalósítása elektronikus vezérlőegységgel oldható meg , ugyanis :


- a hagyományos visszajelzők nem jelzik vissza a LED lámpás utánfutók irányjelzőjének működését !


- az autó irányjelző áramkörébe épített ún. kétáramkörös ( dupla áramkörös ) visszajelzők az autók többségének saját irányjelző visszajelző működését is megzavarja, mivel az vontatáskor a jármű első irányjelzőjének meghibásodását nem érzékeli (pl. Citroen Berlingo 1996-2008, Peugeot 206, Partner stb.) így alkalmazásuk balesetveszélyes.


 

Ezért a régebben alkalmazott módszer, az autó lámpahálózatára közvetlenül csatlakoztatott utánfutó bekötés már nem alkalmazható !

hatályos (legutóbbi frissítés 2020 május) magyar ill. EU előírás:



6/1990.(IV.12.) KÖHÉM rendelet 68.§.(1)
Minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel kell szerelni olyan fényjelző berendezésekkel (visszajelző lámpákkal), amelyek jelzik a járműre felszerelt


    a.,első és hátsó irányjelző lámpák - ideértve pótkocsi vontatása esetén a pótkocsi hátsó irányjelző lámpáit is - bekapcsolt állapotát, valamint hibáját (izzólámpa kiégését)

 

 


ENSZ-EGB 48 rendelet (részlet)
Forrás: EUR-Lex (ECE-R48)

    6.5.8     Visszajelző


    A működés-visszajelző kötelező az 1., 1a., 1b., 2a. és 2 b. kategóriájú irányjelző lámpák esetében. Lehet optikai, akusztikai vagy mindkettő. Ha a visszajelző optikai, villogó fényt kell kibocsátania, amely az említett irányjelzők bármelyikének meghibásodása esetén kialszik, vagy villogás nélkül égve marad, vagy észlelhető frekvenciaváltozást mutat. Ha a visszajelző csak hangjelzést ad, akkor annak jól hallhatónak kell lennie és jelentős frekvenciaváltozást kell mutatnia az említett irányjelző lámpák bármelyikének meghibásodása esetén.

     

    Ha a gépjármű pótkocsi vontatására alkalmas, fel kell szerelni a pótkocsi irányjelzőjét ellenőrző speciális optikai működés-visszajelzővel, hacsak a vontató visszajelzője nem észleli az egész járműszerelvény bármely irányjelző lámpája meghibásodását.

     

     

     

    6.5.9.     Egyéb követelmények


    A villogási frekvencia percenként 90 ± 30.

     

    A visszajelző lámpának az irányjelző működtetését legfeljebb 1 másodperc, az irányjelző első kialvását  legfeljebb 1,5 másodperc késéssel kell követnie.
    Ha a gépjármű pótkocsi vontatására alkalmas, előírás, hogy a vontató jármű irányjelző lámpáinak működtetése a pótkocsi irányjelző lámpáit is működtesse. Valamely irányjelző lámpa meghibásodása esetén (kivéve rövidzárlat) a többi irányjelzőnek tovább kell villognia, azonban a villogás frekvenciája ez esetben eltérhet az előírttól.

    ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     

     

    Fontos !!!


    Ahogy azt a 6/1990 (IV.12) KÖHÉM rendelet előírja, Magyarországon a vontatmány irányjelzőjének működését és meghibásodását fénnyel kell visszajelezni !


    A magyar szabályozás e tekintetben szigorúbb mint sok más EU-s országé.

     

    1.,
    Ezért téves az a néhány vonóhoroggyártótól és forgalmazótól - hozzá nem értésből vagy anyagi érdekből  - származó információ miszerint elegendő csupán hangjelzéssel visszajelezni a vontatmány irányjelzőjének hibáját ( a csak hanggal jelző elektronikák lényegesen egyszerűbbek, ezért olcsóbbak ).

    2.,
    A széles körben alkalmazott ún. hagyományos visszajelzőjű autók csak izzós utánfutók irányjelzőinek működését jelzik vissza, a nagy ütemben terjedő LED lámpásokét nem !

    3.,
    az autó irányjelző áramkörébe épített ún. kétáramkörös ( dupla áramkörös ) visszajelzők az autók többségének saját irányjelző visszajelző működését is megzavarja, mivel az vontatáskor a jármű első irányjelzőjének meghibásodását nem érzékeli (pl. Citroen Berlingo 1996-2008, Peugeot 206, Partner stb.) így alkalmazásuk balesetveszélyes !!!

     

    Fentiek ismeretében vonóhorog szereléshez olyan elektromos tartozékokat válasszon amelyek megfelelnek a magyar szabályoknak !

 

    A GTC13/8 elektroszett elvi bekötési vázlata :

     

     

    GTC13/8 univerzális vonóhorog elektroszettet utánfutók és kerékpárszállítók közlekedési lámpáinak működtetésére fejlesztettük ki. Üzembiztosan működik izzós és LED lámpás járművek valamint izzós és LED lámpás vontatmányok esetén is.


    A szett egy programozott mikrokontrolleres modulból, a hozzátartozó kábelkötegekből, 13 tűs (DIN) dugaszolóaljzatból és beszereléshez szükséges tartozékokból áll.


    Alkalmas a 12V-os negatív testelésű, pozitív kapcsolású gépjárművek vontatmányainak elektromos csatlakoztatására ahol a gépjármű hátsó lámpáit működtető vezetékekre az elektronikus modul érzékelő áramköreinek rákötése megoldható.

    A mikroprocesszoros jelfeldolgozás áramfelvételeáramkörönként μA nagyságrendű és a kommunikációs adatátviteli rendszerhez nem kapcsolódik így az autó vezérlőegységeiben hibát nem okoz !!


    A rendszer nyugalmi áramfelvétele 0,7 mA a jármű akkumulátorának idő előtti lemerülését nem veszélyezteti.

    Mindegyik működtetett áramkör külön-külön elektronikusan is védve van, túlterhelés esetén automatikusan leváltja a hibásat, amit a probléma kiküszöbölése utáni bekapcsoláskor kapcsol vissza.


    Beépíthető CAN bus-os, multiplexes, check-controlos, pulzáló feszültségű jármű villamos hálózatokba is.


    Az irányjelző működését és meghibásodását a szigorú magyar szabályozásnak megfelelően jelzi vissza.


    A vontatmány vagy kerékpárszállító csatlakoztatását követően az autó hátsó helyzetjelzőinek bekapcsolásakor a trailer lámpáinak felvillantásával automatikus tesztet végez amit a jármű vezetője ha egyedül van is le tud ellenőrízni. A felügyeletet a széthúzásig folyamatosan fenntartja.


    Újdonság !


    A ver.*.*.V verziójelű modulok a hibajelzéseket (bármelyik áramkör hiányát vagy túlterhelését ) keletkezésükkor szövegbemondással egyértelműsítik, amit a dugvilla kihúzásakor megismételnek.

    GTC13/8 vonóhorog elektroszett egy


    • programozott mikrokontrolleres modulból,

    • a hozzátartozó speciális csatlakozókkal előszerelt, a dugaljhoz csatlakozó végein érvéghüvellyel ellátott kábelkötegekből ( tápvezeték hossza 5 m, a dugaljkábelé 2 m)

    • a beszereléshez szükséges tartozékokból,

    • DIN 15440 szerinti 13 tűs műanyag dugaszolóaljzatból és dugalj talpgumiból, valamint

    • leírásból áll

     

    Kép az E-szett-ről:


    Szerelési munka a tápvezetékek kiépítésén kívül csak a gépkocsi hátsó részénél történik.


    Az E-szett beszerelési munkáit a hátsó lámpák leszerelése és a vezetékköteg csatlakozóinak széthúzása nélkül ( egy kis fogyasztású lehetőleg LED-es próbalámpával vagy multiméterrel ) - nagy körültekintéssel - a bekötéséhez szükséges vezetékek kikeresésével és megjelölésével kell kezdeni.

     

    A kábelkötegeket az alábbi bekötési rajzok szerint  a rádiókód és egyéb tárolt értékek feljegyzése után - áramtalanított állapotban - színhelyesen forrasztással csatlakoztassa a gépkocsi villamos hálózatához és a dugaljhoz !

     

    A gyújtáskapcsoló előtti (+30) állandó feszültséget -akkumulátortól vagy biztosítéktáblától- min. 1,5 mm2 keresztmetszetű vezetékek kiépítésével kell biztosítani a feszültségesés elkerülése végett, melyet a rácsatlakozás helyén 15A-es biztosítékokkal kell biztosítani.

    A tápvezetéket az állandó 12V-os (+30) helyre kell csatlakoztatni.

     

     

    Az irányjelző lámpák jelvezetékeinek bekötése :

    az autó hátsó irányjelző vezetékeinek elvágása után a bekötési rajz szerint csatlakoztassa a jelvezetékeket, ügyelve arra hogy a kis lámpa ikonnal jelölt vezeték az autó lámpájához menő vezetékre csatlakozzon (bal oldalon a lila, jobb oldalon a narancssárga).


    Azoknál az autóknál amelyeknél a hátsó irányjelző izzó kivételekor vagy a vezeték elvágása után a működtető feszültség is megszűnik de az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor visszatér ( pl.VW Passat 2005-, Seat Toledo 2004-  stb. ) az alábbi bekötési módok választhatók :


    - a 10 cm-es kötegben levő első irányjelzőkhöz menő zöld ill. sárga "sync" vezetékek bekötésével az első irányjelző üteméhez szinkronizálható a vontatmány irányjelzője,       vagy

    - az opcionálisan rendelhető piros/zöld LED-es kábelt kell csatlakoztatni. Ilyenkor nem kell elvágni az irányjelző vezetékét és a lila ill. narancssárga vezetéket sem kell bekötni.


     

    Azoknál az autóknál amelyeknél a hátsó irányjelző izzó kivételekor vagy a vezeték elvágása után a működtető feszültség is megszűnik és az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor sem tér vissza

    vagy

    a vonóhorog modul beszerelése után a műszercsoprtban levő irányjelző visszajelző kontroll izzó a - lekapcsolt/kiégett utánfutó irányjelző működtetésekor - nem vált sűrűre


    - az opcionálisan rendelhető piros/zöld LED-es kábelt kell csatlakoztatni. Ilyenkor nem kell elvágni az irányjelző vezetékét és a lila ill. narancssárga vezetéket sem kell bekötni.

     

     

    A helyzetjelző lámpák jelvezetékeinek bekötése :

    a helyzetjelző lámpa jelvezetékeit (barna ill. fekete) az autó hátsó lámpák helyzetjelző vezetékeire kell forrasztani.


    Sok autó hátsó lámpaegységében több izzó is láthat el helyzetjelző funkciót, ilyenkor :


    ha van az autónak parklámpa funkciója (kivett gyújtáskulcs mellett irányjelzőt bekapcsolva, más autókon külön lámpakapcsolóval működtetve az autón csak az egyik oldali helyzetjelzők világítanak), akkor arra. Így biztosítható hogy a vontatmányon is csak az egyik oldali helyzetjelzők világítsanak.

     

    - ha van a lámpaegységben csak helyzetjelzőként működő izzó és olyan is amelyik fék- vagy ködlámpaként is funkcionál, akkor elsősorban a tisztán helyzetjelzőként működöre célszerű csatlakozni.

     

    - ha csak olyan izzó(k)  található(k) a lámpában amelyek helyzetjelző/fék vagy helyzetjelző/ködlámpa funkciójúak akkor bármelyikre csatlakoztatható az alábbi bekötés figyelembevételével.


     


    A féklámpa jelvezetékének bekötése :

    a féklámpa piros színű jelvezetékét a gépkocsi hátsólámpára menő vezetékére kell kötni. Amennyiben csak a helyzetjelzővel közös vezeték van, a helyzetjelzők bekötésénél leírtak szerint mindkét jelvezetéket arra kell forrasztani.

     

     

    A ködlámpa jelvezetékeinek bekötése :

    a ködlámpa felszerelése vontatmányokon nem kötelező de ha van működnie kell. Sok felszerelő helyen félretájékoztatják a megrendelőt és nem kötik be.  Ragaszkodjon a bekötéshez mert lehet hogy az éppen vontatni kívánt lakókocsin nincs  ködlámpa de a későbbiekben szüksége lenne rá és a pótlólagos szerelés többlet költséggel jár !

     

    - az E-szett a pozitiv kapcsolású autó ködlámpák esetén alkalmas a vontatmány ködlámpájának működtetésére.

     

    - a ködlámpa bekötése hasonló az irányjelzőéhez, az autó hátsó ködlámpa vezetékének elvágása után a bekötési rajz szerint csatlakoztassa a jelvezetékeket, ügyelve arra hogy a kis lámpa ikonnal jelölt (szürke) vezeték az autó lámpájához menő vezetékre csatlakozzon .

     

    - ha csak egy ködlámpa van az autón vagy kettő van de azok közös vezetékre vannak kötve ( a vezeték elvágásával mindkettő működése megszűnik ) akkor a modul két "1"-el jelölt ködlámpa jelvezetékét kell bekötni.

     

    - ha két külön áramkörről működtetett ködlámpa van az autón akkor elvágásuk után egyiket az "1"-es, a másikat a "2"-es jelű vezetékpárral kell bekötni.

     

     

    tolatólámpa jelvezetékének bekötése :

    a tolatólámpa felszerelésével és működésével kapcsolatos előírások azonosak a ködlámpáéval, ragaszkodjon a bekötéséhez.

     

    a tolatólámpa rózsaszínű jelvezetékét a gépkocsi hátsólámpára menő vezetékére kell kötni.

     

     

    A tolatóradar leválasztás jelvezetékeinek bekötése :

    a tolatóradar működésének vontatás alatti leválasztása a csak hátsó szenzorokkal szerelt járművek esetén javasolt, mert amelyeknél elöl is vannak érzékelők ott egy járdával párhuzamos "orrbehúzásos" tolatásnál a - a tolatóradar teljes leválasztása - a járművezetőt megtévesztheti ami balesethez vezethet.

     

    A tolatóradar leválasztása a kábelköteg 2 db 10 cm-es zöld/sárga színű vezetékének kiépítésével történik.

    Beköthető a tolatóradar vezérlőegység tápvezetékének vagy testvezetékének megszakításával, de a tolatást jelző hangforrás (+) ill. (-) vezetékének megszakításával is a következő elvi rajz szerint :


     

     

    Befejező műveletek :

    A kábelkötegek vezetékeinek szakszerű csatlakoztatása után a szemes sarut az autón előkészített test csatlakoztató csavarra rögzítse !


    A kábelkötegek dugaljhoz menő érvéghüvellyel ellátott végeit a tömítögumin keresztülvezetve csavarozza a  dugalj bekötési rajz szerinti csatlakozóiba.

    Figyelem ! A rajzon a dugalj hátulnézetben, a csatlakozók felöl látható.

     

    Helyezze be a 15A-es késes biztosítékot a tartóba majd pattintsa helyére a védőkupakot.

    A tápfeszültség megjelenését a modul sípoló hanggal jelzi.

     

    A vezérlőmodul betanítása az autóhoz :

    A szerelés végeztével először a gépkocsi hátsó helyzetjelző lámpáit kapcsolja be (menetfény bekapcsolása nem elegendő ) álló motornál hogy az elektronikus egység mintavételezéssel meg tudja állapítani a világítás feszültségszintjét ( csökkentett ill. teljes fény ) a különböző vezetékeken.


    A tanulás alapvető feltételei :

    - a tápfeszültség a modulon magasabb legyen 10V-nál

    - mindkét helyzetjelző jelvezetékein legyen bejövő jel

    - más áramkör ne legyen működtetve

     

    Sikertelen tanulás esetén a modul " tréler tápfeszültség alacsony ", " bal v. jobb helyzetjelző hibás" , " egyéb hiba " szövegek közül az aktuálisat bemondja.

     


    Előírás szerinti bekötés esetén a sikeres tanulást max. 60 mp-en belül "értékek tárolva" üzenettel jelzi.

    Fontos hogy a "tanulás" alatt más lámpát ne kapcsoljanak be !

     

     

    Ezt a műveletet csak egyszer kell elvégezni, a modul a "megtanult" értékeket tápfeszültség megszűnése ( pl. akkumulátorcsere ) megszűnése esetén is megőrzi.

     

    Téves tanulás vagy más autóba történő átépítés esetén a modul az alábbi módon resetelhető :


    2.0 modul verzióig

    Csatlakoztatott utánfutónál/teszternél vészvillogót bekapcsolni, majd az 5. és 30. felvillanás között a fékpedált ütemesen 5x lenyomni !


    Sikeres törlést sípoló hang jelzi és az utánfutón megszűnik a vészvillogó működése.

     

    2.1 modul verziótól

    Csatlakoztatott utánfutónál/teszternél vészvillogót bekapcsolni, majd az 5. felvillanást követően:

    - vészvillogót lekapcsolva 5 mp-en belül a bal irányjelzőt min. 3 ütemre bekapcsolni, majd

    - 5 mp-en belül a jobb irányjelzőt min. 3 ütemre bekapcsolni, majd

    - 5 mp-en belül a vészvillogót ismételten bekapcsolva a 3. ütem után utánfutót/tesztert lecsatlakoztatni !


    Sikeres törlést dupla sípoló hang jelzi.



    Utánfutó lámpa teszt :


    Az utánfutó/kerékpárszállító elektromos csatlakoztatását követően az autó hátsó helyzetjelző lámpáinak felkapcsolásakor ( menetfény bekapcsolása nem elegendő ! ) a vezérlőegység érzékeli a kapcsolatot, amit egy hangjelzéssel jelez és automatikusan tesztet végez amit a vezető ha egyedül van is szemrevételezhet.


    - Egyszerre felvillantja az utánfutó bal és jobb oldali irányjelzőit 10 alkalommal, majd

    - a fék és helyzetjelző lámpáit                         valamint

    - a ködlámpát és tolatólámpát  ha van.

     

    - A teszt befejezése után a köd és tolatólámpa kivételével bármelyik áramkör hiányát a konkrét hiba megjelölésével hangbemondással jelzi, egyéb esetben nincs jelzés.

    - A teszt közben más lámpa bekapcsolása a teszt leállítását eredményezi.

    - Amennyiben az elektromos csatlakozást követően más ( nem helyzetjelző ) áramkör működését érzékeli először a modul, a teszt elmarad.

    - A teszt leállítása ill. elmaradása esetén is helyesen működnek az utánfutó lámpái.

     

     

    Az elektronikus modul működési és hibajelzései vontatáskor :

     

    Irányjelzés:

    Megfelelő működés esetén a gépkocsi irányjelző kontroll lámpái normál ütemben villognak és az elektronika két hangszínű hangot ad.

    - Az utánfutó irányjelzőizzójának kiégésekor a hibát " tréler bal v. jobb irányjelző hibás " szöveg bemondásával jelzi.

    - Egyidejűleg az autó irányjelző kontroll lámpája sűrűbb ütemre vált és az utánfutó aktuális oldali helyzetjelző lámpáit is az irányjelző ütemében villogtatja.

     

    Helyzetjelzők :

    Helyzetjelző lámpák áramköreinek meghibásodását (bal ill. jobb oldali áramkörök hiányát, beleértve a közös szálra kötött bal és jobb oldali utánfutó vezetékezést is ) a világítás bekapcsolásakor " tréler bal v. jobb helyzetjelző hibás " szöveg bemondásával jelzi . A világítás ismételt bekapcsolásakor újra bemondja a hibát ha az még mindíg fennáll.

     

    Féklámpa :

    Az utánfutó féklámpája 40 mp-nél hosszabb működtetésnél villog !

    A féklámpa áramkörének meghibásodását és izzós utánfutók esetében már egyik 21W-os izzójának kiégését is " tréler féklámpa hibás " bemondással jelzi.

     

    Ködlámpa :

    Az autó hátsó ködlámpájának bekapcsolásakor annak működését - a visszatükröződés elkerülése végett - leválasztja és az utánfutóra kapcsolja, amennyiben van a vontatmányon működő ködlámpa.

    - Ha nincs az utánfutón működő ködlámpa úgy a leválasztás nem következik be.

    - Ha az átkapcsolás nem lehetséges pl. az autón LED-es ködlámpa van és az nem bírja el az utánfutó ködlámpa(k) terhelését és emiatt letilt, a ködlámpa második bekapcsolásától kezdődően az autón és a vontatmányon is világítanak a ködlámpák. Ilyenkor a vontatmány ködlámpái a külön kiépített táp áramkörről működnek.

    Az utánfutó ködlámpájának kiégését "tréler ködlámpa hibás" bemondással jelzi.


    Fontos !

    Az autó ködlámpa bekapcsolt állapotát  jelző kontroll lámpa működés alatt végig jelzi a bekapcsolt állapotot !


    Ez azért lényeges mert sok olyan bekötő készlet van forgalomban ami a ködlámpa többszöri ki-be kapcsolgatásával úgy kapcsolja át a vontatmányra az autó ködlámpáját hogy a kötelezően előírt kontroll lámpa nem működik, a vezetőnek nincs visszajelzése arról hogy az utánfutó ködlámpája be van kapcsolva vagy sem, ami egyrészt szabálytalan, másrészt zavarhatja a közlekedőket.

     

     

    Tolatólámpa :

    Az utánfutó tolatólámpájának működésképtelenségét " tréler tolatólámpa hibás " bemondás jelzi.

     

     

    Bármelyik áramkör túlterhelését annak lekapcsolásával és a (tréler "X" lámpa túlterhelt) szöveg bemondásával jelzi.

    A hiba elhárítását követő bekapcsoláskor az áramkör külön beavatkozás nélkül ismét működőképes lesz.

     

    Biztosíték :

    Kiégését, tápfeszültség egyéb hiányát a helyzetjelző bekapcsolásakor " tréler feszültség nincs " szöveg bemondása jelzi.

     

    A vontatmány/kerékpárszállító elektromos leválasztásakor az utolsó csatlakoztatás után bekövetkezett hibákat ismét felsorolja.


    A Vonóhorog Kft. az értékesítéstől számított 2 (két) éven belül garanciát vállal az általa gyártott utánfutó vezérlőegység hibamentes működésére szakszerű beszerelés és rendeltetésszerű használat esetén. A garancia érvényesítés feltétele a vásárláskor kiállított számla bemutatása !

     

    A Vonóhorog Kft. semmilyen esetben sem felel az általa gyártott utánfutó vezérlőegység hibáiért, amennyiben az szakszerűtlen beszerelésből, nem rendeltetésszerű használatból, szándékos rongálásból vagy gondatlanságból ered.

    Ár: 34 900 Ft